長谷川 淳一 (ハセガワ ジュンイチ)

Hasegawa, Junichi

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所属(所属キャンパス)

経済学部 (三田)

職名

教授

外部リンク

経歴 【 表示 / 非表示

  • 1991年10月
    -
    2003年03月

    大阪市立大学経済学部助手、助教授等

  • 2003年04月
    -
    2007年03月

    大阪市立大学大学院経済学研究科教授

学歴 【 表示 / 非表示

  • 1989年07月

    ウォーリック大学社会史研究所大学院, 社会史研究所, 社会史

    グレートブリテン・北アイルランド連合王国(英国), 大学院, 修了, 博士

学位 【 表示 / 非表示

  • 社会史博士, ウォーリック大学, 1989年07月

 

研究分野 【 表示 / 非表示

  • 人文・社会 / 史学一般 (General History)

研究キーワード 【 表示 / 非表示

  • 戦後史

  • 都市計画

研究テーマ 【 表示 / 非表示

  • 戦後日本の都市計画 戦後イギリスの寛容社会論, 

    2007年
    -
    2016年

 

著書 【 表示 / 非表示

  • オックスフォード ブリテン諸島の歴史 第11巻 20世紀 : 1945年以後

    慶應義塾大学出版会, 2014年11月

    原著者: キャスリーン=バーク(編)

  • The Blitz and its legacy : wartime destruction to post-war reconstruction

    M. Clapson and P. J. Larkham (eds.), Ashgate, 2013年

    担当範囲: Problems of Blitz Reconstruction in Japan: The Case of Sendai,  担当ページ: 179–192

  • 近代イギリスの歴史

    木畑洋一・秋田茂, ミネルヴァ書房, 2011年03月

    担当範囲: 第十五章 都市建設のビジョンとシステム,  担当ページ: 327–339

  • 社会史と経済史:英国史の軌跡と新方位

    北海道大学出版会, 2007年10月

    原著者: A.ディグビー、C.ファインスティーン(編)

  • 戦災復興の日英比較

    長谷川 淳一, 東京、知泉書館, 2006年

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論文 【 表示 / 非表示

  • Precedent, Progress, and Missed Opportunities: Conflict and Debates over Legislating Climate Change Emissions Reductions in Japan

    Keegan Cothern, Junichi Hasegawa

    The Asia-Pacific Journal Japan Focus 21 ( 9 )  2023年09月

    研究論文(学術雑誌), 共著, 査読有り

  • The plans for Tokyo Bay: the challenge of urban policy, 1950s–1990s

    Junichi Hasegawa

    Urban History 2023年05月

    研究論文(学術雑誌), 査読有り

  • Late-night noise hazards and the Tokyo Metropolitan Government's countermeasures in the 1960s

    Junichi Hasegawa

    Urban History 50 ( 1 ) 152 - 168 2023年02月

    研究論文(学術雑誌), 査読有り

  • THE INFILLING AND RECLAMATION OF INLAND WATERWAYS IN TOKYO, 1945–1962

    Hasegawa J.

    Shima 17 ( 2 ) 93 - 120 2023年

    ISSN  18346049

     概要を見る

    As part of their reconstruction of the city following Allied bombing during World War II, the Tokyo Metropolitan Government infilled medium to small inland waterways (namely, canals and moats constructed during the 17th century) and utilised the resultant terrestrial strips for new purposes. Wartime damage reconstruction was conducted as part of the official city planning of Tokyo. During the 1940s, various waterways in Tokyo were infilled primarily with debris resulting from wartime bombing and, thereby, these landfills presented a model for the disposal of debris from disasters. In Japan, 115 municipalities were designated as war-damaged cities by the government, whose reconstruction was conducted as official city planning. The article examines how common the disposal of wartime debris via the in-filling of inland waterways was. The in-filling of Tokyo’s inland waterways caused the loss of watery spaces that are nowadays regarded as cultural heritage assets with recreational potential. Studies have either criticised the infilling of waterways or else underscored opposition to the activity. How then was it possible for the authorities to decide on infilling and land reclamation as city planning? Was there any social support for this project? Relatedly, should the decision by the metropolitan government to infill inland waterways be regarded as inappropriate? This article considers these questions and evaluates the modification of such areas after WWII.

  • The political motivations for the reform of urban policy during the rapid economic growth period in Japan: a closer look

    Junichi Hasegawa

    Urban History 48 ( 2 ) 364 - 379 2021年05月

    研究論文(学術雑誌), 査読有り

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KOARA(リポジトリ)収録論文等 【 表示 / 非表示

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担当授業科目 【 表示 / 非表示

  • 社会史b

    2025年度

  • 社会史a

    2025年度

  • 社会・環境論演習

    2025年度

  • 社会史演習

    2025年度

  • 研究会d

    2025年度

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担当経験のある授業科目 【 表示 / 非表示

  • 経済史概論I・経済史I

    慶應義塾

    2014年04月
    -
    2015年03月

    講義, 専任

  • 研究会

    慶應義塾

    2014年04月
    -
    2015年03月

    演習, 専任

  • 欧米経済史

    慶應義塾

    2014年04月
    -
    2015年03月

    講義, 専任